Kom med i vår frivilligverksamhet!

Stödpersonsverksamheten är den viktigaste formen av Cancerorganisationernas frivilligverksamhet. Vi erbjuder även många andra sätt att komma med i vår frivilligverksamhet. Välj ditt sätt att hjälpa och anmäl dig!

Frivilligverksamheten inom Cancerorganisationerna erbjuder dig meningsfullhet, glädje, stöd i ditt uppdrag och en känsla av att göra gott i det bästa tänkbara sällskapet.

Om du själv eller en närstående haft cancer eller du annars bara vill hjälpa och göra ett meningsfullt arbete är du varmt välkommen med som frivillig hos oss.

En kamratstödjare som upplevt det samma är ofta det bästa stödet för en cancersjuk person och kan hjälpa hen att orka i vardagen. Cancerorganisationernas kamratstödjare är personer som själva haft cancer eller har en närstående med cancer. Inom palliativ vård och vård i livets slutskede kan stödpersonen också vara en frivillig utan egen erfarenhet av cancer.

Frivilligverksamheten inom Cancerorganisationerna erbjuder meningsfullt stöd, och som kamratstödjare kan du allra bäst hjälpa en person som lever med cancer.

Syöpäjärjestöjen vapaaehtoistoiminta tarjoaa merkityksellistä tukea, ja vertaistukija voi parhaiten auttaa syövän kanssa elävää, olitpa itse sairastanut tai halukas auttamaan.

Kom med

Stödpersonsverksamheten är den viktigaste formen av Cancerorganisationernas frivilligverksamhet. Det finns också många andra frivilliguppdrag hos oss. Kom med i frivilligverksamheten inom ditt område!

Som frivillig hos oss får du information om principerna för frivilligverksamheten samt dina rättigheter och skyldigheter som frivillig.

Cancerorganisationerna förbinder sig att stödja de frivilliga bland annat genom att

• ge tillräckliga färdigheter att sköta uppdraget med hjälp av introduktion och utbildning
  • erbjuda stöd för att sköta uppdraget och utveckla verksamheten
  • behandla alla frivilliga respektfullt, likvärdigt och förtroendefullt.

Videon visar hur man blir frivillig.

Vi erbjuder dig meningsfullhet, glädje, stöd i ditt uppdrag och en känsla av att göra gott i det bästa tänkbara sällskapet.

Kom med på en kortare eller längre tid

Cancerorganisationernas frivilliga kan delta i olika frivilliguppdrag vid ett enstaka tillfälle eller regelbundet. För frivilligarbetet betalas ingen lön. Cancerorganisationerna består av 17 regionala cancerföreningar och riksomfattande patientorganisationer. Cancerorganisationernas frivilliga är verksamma inom medlemsföreningarna. Det finns stödpersoner och förtroendepersoner i alla medlemsföreningar, och därutöver erbjuder föreningarna många andra intressanta uppgifter till exempel som insamlare eller frivillig på evenemang.