Strategi och värden

I sin strategi utfäster sig Cancerorganisationerna att målmedvetet arbeta för att främja hälsan, förebygga cancer, stödja de insjuknade och minska de skador och men som cancern orsakar i hela landet. Cancerorganisationernas strategi styr Cancerföreningens och Cancerstiftelsens verksamhet under perioden 2021–2025.

två kvinnor.

Verksamhetsidén

Strategins verksamhetsidé är att vi förebygger insjuknande i cancer, främjar överlevnaden och erbjuder stöd till dem som insjuknat och deras närstående. Cancerorganisationernas verksamhetsidé är enligt stadgarna att förebygga de skador cancersjukdomarna orsakar vårt folk.

Ett gott liv utan cancer och trots cancer

Vår vision är att

• cancerförebyggande arbete och tidig diagnostisering ska leda till att allt färre insjuknar i cancer i framtiden,
  • att allt fler av dem som insjuknar blir fullt återställda tack vare behandlingen och att
  • de som har obotlig cancer tack vare behandling och stöd kan leva ett så gott liv som möjligt.
  • När cancern framskrider kan patienten erbjudas god palliativ vård och vård i livets slutskede oberoende av boningsort.

Cancerorganisationernas värden

Jämlikhet och rättvisa

Cancerorganisationerna vill säkra var och en tillgång till god vård oberoende av boningsort och ekonomisk ställning. Alla människor är lika värda.

Tillgänglighet

Cancerorganisationernas tjänster är tillgängliga. Vi beaktar tillgängligheten när vi utvecklar våra tjänster.

Tillförlitlighet

Cancerorganisationerna håller sina löften till dem som insjuknat i cancer, deras närstående, sina medlemmar, allmänheten, donatorerna, beslutsfattarna och forskarna. Den information som Cancerorganisationerna erbjuder är riktig och aktuell.

Samhörighet

Cancerföreningen i Finland är den största och en av de mest verkningsfulla patient- och folkhälsoorganisationerna i Finland. Cancerföreningens styrka bygger på de regionala medlemsföreningarna nära kunderna, de riksomfattande patientorganisationerna, centralbyrån och deras sömlösa samarbete. Samhörigheten bygger på frivilligverksamhet, kamratstöd och aktiv medlemsverksamhet.

Bäkanta dig med Cancerorganisationernas strategi 2021-25